100. vydání

Pravidelný přísun inspirace je tu. Dnes tu máme zajímavý článek o tom, jak vyprávět příběh v krajinářské fotografii, pokračování série virtuálně zakřivených krajin Flatland II, neuvěřitelné explozivní barvy Tima Taddera, zajímavý tip pro úpravy barevnosti pomocí jasových masek a mnoho dalšího.

Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!

Články a zajímavosti

Jak vyprávět příběh v krajinářské fotografii

Nechybělo mnoho a tento velmi zajímavý článek bych málem přešel bez povšimnutí – byla by to ale škoda. Fotograf Hank Christensen v něm nedává nějaké konkrétní tipy, jak je v poslední době zvykem, ale popisuje postupy, které uplatnil při fotografování při své cestě do pouště Namib, aby jeho fotografie lépe vyprávěly příběh o této specifické krajině. Na počátku se potýkal s klasickými pocity – všude kolem se tyčily úžasné obří duny a první myšlenky byly spíše ve stylu „co fotit dříve?“. Po této fázi si ale vytyčil cíle, nebo chcete–li, příběhy, které by měly fotografie vyprávět, a hledal pohledy a situace, které by to dokázaly. Už jsem tu několikrát psal, že každý fotograf je jiný a jiným způsobem i pracuje, ale mě je tento přístup velmi blízký. Pokud vám ne, můžete se alespoň pokochat zajímavými krajinářskými fotografiemi, které zaujmou jednak využitím dlouhého ohniska a jednak na dnešní dobu relativně střízlivým zpracováním, což je pro mě vždy osvěžující.


Flatland II – zakřivené krajiny

Před více než rokem mě zaujal ohnutý Istanbul fotografa Aydina Büyüktase, takže jsem si s potěšením prohlédl i volné pokračování série zakřivených krajin jménem Flatland II. Aydin tvoří s pomocí dronu a digitální manipulace fantastické zakřivené krajiny, které filmovým fanouškům jistě připomenou film Počátek (Inception). Jak jsem nicméně již zmínil minule, inspirací k tomu projektu je kniha nazvaná právě Flatland (česky vyšla pod názvem „Plochozemě: román mnoha rozměrů“). Napoprvé to byla díky momentu překvapení asi o něco větší zábava, ale přesto musím konstatovat, že nápaditost nechybí ani tomuto pokračování.


Tim Tadder – explozivní barvy

Tanečníci obklopení chomáči cukrové vaty – tak na první pohled vypadá starší, ale rozhodně zajímavý projekt Explosive Colors fotografa Tima Taddera. Ona cukrová vata je ve skutečnosti oblak obarveného kukuřičného škrobu vypálený ze vzduchového rozstřelovače a zmražený v jediném správném zlomku vteřiny, kdy se setkal s tělem tanečníků. Nepřestává mě překvapovat, jak lidi na podobné nápady přijdou, a obdivuji každého, kdo je dotahuje do konce. Mimochodem, když už budete na webu Tima Taddera, proklikejte si i ostatní jeho projekty, většinou stojí za to.


Úprava barevnosti s pomocí jasových masek

Úprava barevnosti, tzv. color grading je jedním z výrazných nástrojů při vytváření nálady fotografie nebo vlastního vizuálního stylu. Zároveň ale není jednoduché je aplikovat tak, aby výsledek vypadal přirozeně a podtrhoval původní záměr, nikoliv jej ruinoval. Zajímavým postupem je pro mě využití jasových masek, které pravidelní čtenáři newsletteru už nepochybně velmi dobře znají – ovšem většinou spíš jako nástroj pro krajinářskou fotografii, nejčastěji sloužící ke spojování několika expozičních variant. Stejně dobře lze ale jasové masky (luminosity masks) používat i s jednou fotkou coby nástroj selektivních úprav, jak se přesvědčíte v odkazovaném videonávodu – jeho autorka Zoë Noble tuto techniku demonstruje dokonce na portrétní fotografii.

Krátce

5 tipů pro fotografování černobílé krajiny – spíše technicky zaměřený článek vám může dát několik užitečných tipů ・ Šikovné rady, jak předejít odleskům světel v brýlích – na rozdíl od triků pro postprodukci, tady jde čistě o fyziku, konkrétně o úhel dopadu a odrazu. ・ 10 lekcí z focení velkým formátem ・ Několik rad, jak využít tvrdé denní světlo ・ Obsáhlý zdroj informací o svícení od společnosti Broncolor – u každé fotografie najdete schéma a popis nasvícení, někdy i s dodatečnými obrázky ・ Jak se baví knihkupci – a nebojte, je to o fotografování ・ 10 způsobů, jak na selekce ve Photoshopu. Jde o tutoriál s velmi dobrým hodnocením, ale vyhraďte si na něj 40 minut času. ・ Vyrobte si LED štětec na malování světlem