Pravidelný páteční přísun inspirace je tu. Dnes tu máme fotografie z ulic New Yorku 70. a 80. let, surrealistické kompozice Hüseyina Şahina, příběh vzniku jedné lásky k focení pevným sklem, filosofické zamyšlení nad tím, jak vyniknout mezi 2,6 miliardami dalších fotografů a mnoho dalšího.
Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!
P. S. Rád bych vás všechny pozval k návštěvě výstavy fotografií živé přírody Czech Nature Photo, na které jsem se podílel v roli kurátora a přispěl jsem i několika fotografiemi. Od úterý 4. 4. 2017 ji můžete navštívit v pražském Czech Photo Centre.
Články a zajímavosti
New York očima 12 fotografů ze 70. a 80. let dvacátého století
Mám rád fotografické výlety do historie, takže jsem si s chutí prošel i streetový exkurz do 70. a 80. let, který ukazuje nejen to, jak tehdy vypadal New York a co frčelo za oblečení a účesy, ale také to, jak se tehdy v ulicích města fotilo. Je zajímavé vidět, co se změnilo a co zůstalo stejné dodnes. A i když mi ne všechno takzvaně sedlo, musím říct, že hodně fotografií stojí za prohlédnutí – například práce Franka Horvata, Matta Webera či Bruce Davidsona. Pokud vás některý autor zaujme, pod jeho fotografiemi v článku najdete většinou odkaz na domovskou stránku nebo na další zdroje.
Digitální kompozice Hüseyina Şahina
I když jsou digitální kompozice dosti často za hranou toho, co považujeme za fotografie, rád některým z nich dávám prostor v duchu svého pravidla, že není od věci rozhlížet se i za hranice svého dvorku. Pro Hüseyina Şahina a jeho digitální koláže jsou fotografie pouze prvotní surovinou, ze které vytváří své surrealistické světy plné fantazie a bláznivých, ale současně často úžasných nápadů. Sám se do podobných projektů asi pouštět nebudu, neboť to jednak neumím a jednak nechci prodlužovat čas strávený u počítače, ale rád se na ně podívám.
Cestovatelská fotografie s 35mm objektivem
Pěkný článek o tom, jak si jeden fotograf zamiloval pevný 35mm objektiv. Thorge Berger o sobě sám říká, že je zoom fotograf. Během jedné z cest se jeho společníkovi hned na začátku rozbil základní zoom a musel si vystačit s pevnou „pětatřicítkou“ – a výsledek byl tak úžasný, že o ní Thorge začal také přemýšlet. Možná čekáte, že si jí koupil, nafotil s ní hned příští cestu, propadl focení pevným sklem, zkrátka láska na první zmáčknutí spouště. Nemůžete být ale dále od pravdy. Navzdory této zkušenosti trvalo skoro čtyři roky, než si objektiv pořídil, a před další cestou dokonce uvažoval, jestli ho vůbec brát sebou. A až situace, kde mu nestačila světelnost 2,8 na oblíbeném zoomu, ho přinutila sáhnout k pevnému sklu. Teprve to byl ten moment, kdy jej začal používal mnohem intenzivněji a začal propadat kouzlu takového focení – statistiky nejpovedenějších snímků z celé cesty mu pak ukázaly, že vznikly právě tímto objektivem. Pěkný příběh, který doprovází spousta povedených fotografií.
Jak vyniknout mezi 2,6 miliardami fotografů?
Mám rád práci Mariuse Vietha a s chutí si přečtu i jeho články. Jeden z posledních se jmenuje Jak vyniknout mezi 2,6 miliardami fotografů? a raději vám rovnou prozradím, že to rozhodně není text z kategorie „úspěch v pěti snadných krocích“, ale spíš filosofické zamyšlení nad tím, co by měl fotograf do své práce vkládat, aby někam směřoval, odlišil se a přitom se nezpronevěřil svému já. Jsem si celkem jist, že pro mnoho čtenářů nebude Mariusův přístup aplikovatelný, protože jde spíše o vnitřní nastavení, které se mění poměrně těžce, a vlastně bych řekl, že i kdyby o to šlo snáze, ne každý by to tak chtěl. Ale nakonec i pro ty, které „nitro umělce“ zase až tak nezajímá, stojí určitě za shlédnutí fotografie a za přečtení jejich příběhy, které Marisu do článku zakomponoval.
Krátce
Po delší době zase něco pro fotografy jídla – jak fotit „letící“ suroviny ・ Několik tipů Tomase Heatona k fotografování krajin bez dominant na příkladech mořského pobřeží ・ Několik ukázek toho, co může přinést odklon od zažitých kompozičních pravidel na fotografiích kapely Bon Jovi ・ Seriál Laws of Light o světle ve fotografii pokračuje dílem o prostoru a texturách ・ Několik tipů pro využití malé hloubky ostrosti ve studiových portrétech ・ Ted Forbes tvrdí, že na technice nezáleží, a Marc Falzon mu odpovídá, že záleží – ale oba pánové si vlastně zase tak moc neodporují, spíše se doplňují ・ Zajímavá otázka: pokud jste dnes zajímavým fotografem díky kvalitní postprodukci, čím zaujmete za 10 let, kdy za vás stejnou práci nejspíš odvede fotoaparát? ・ Aplikace PhotoPills pro fotografy, která umožňuje plánování (nejen) krajinářské fotografie a nabízí také spoustu užitečných nástrojů a kalkulaček, je nově k dispozici také pro Android. Pokud byste se s ní chtěli seznámit blíže (a také s konkurenčními The Photographer’s Ephemeris a Sun Surveyor), už v úterý 4. 4. bude internetová televize KurzyŽivě zdarma vysílat můj kurz Aplikace pro plánování krajinářské informace ・ Felix Hernandez se pustil do další spolupráce s Audi a jeho reklama s miniaturami opět stojí za to, stejně jako video o jejím vzniku.