180. vydání

Pravidelný přísun inspirace je tu. Dnes tady máme karanténní portréty za okny, fantastický svět Belly Kotak, notně neobvyklé autoportréty, zajímavý rozhovor s wildlife fotografem Michelem d’Oultremontem a mnoho dalšího.

Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!

Mou práci můžete sledovat na Instagramu, Facebooku nebo webu. Nabízím individuální fotografické kurzy nebo e-knihy o nástrojích pro úpravu fotografií.

Články a zajímavosti

Karanténní portréty za okny

Fotografka Caroline White pracující v Los Angeles se rozhodla během karantény neodpočívat, ale pokračovat ve focení – samozřejmě s přihlédnutím ke všem platným omezením. Jelikož její doménou je fotografování lidí, měla to trochu složitější – a místo prostého sociálního odstupu se nakonec rozhodla fotografovat své sousedy za okny jejich domovů. Nešlo samozřejmě o žádné šmírování a ani o reportáž, snímky byly dopředu dohodnuté, ale to jim neubírá na zajímavosti. Naopak jde o zajímavý projekt s povedenými fotografiemi.


Fantastický svět Belly Kotak

Fotografie Belly Kotak není snadné zařadit. Propojuje stylizovaný portrét s prvky fashion zasazený do fantaskního prostředí vytvářeného pomocí rekvizit, kostýmů, světla, atmosféry a v neposlední řadě i postprodukce, která je pro dosažení autorčina záměru stejně důležitá jako ostatní kroky celého procesu, který vždy začíná precizním plánováním a skicami. Neméně signifikantním znakem je precizní provedení a technická dokonalost, která je z každé fotografie patrná na první pohled. Sám asi nejsem takovéhoto přístupu schopen, ale přesto (a nebo právě proto) se opět musím vyznat z nadšení, když vidím, co takto naladění tvůrci dokáží.


Arno Rafael Minkkinen – autoportréty

Slovo autoportrét v případě tvorby Arna Rafaela Minkkinena není asi tak docela přesné, ale popisuje důležitý aspekt, kterým je jeho přítomnost ve vytvářených fotografiích. O portrét většinou nejde, nebo alespoň ne v obvyklém slova smyslu. Mnohem častěji využívá své tělo jako prvek výtvarných kompozic zasazených do krajiny. Jeho fotografie jsou někdy úsměvné, jindy meditativní a poměrně často záhadné jak z pohledu jejich sdělení, tak čistě po stránce toho, jak vlastně byly vytvořeny. Autor sám podotýká, že někdy jde za hranici osobního bezpečí – mimo jiné i proto, že jeho snímky vznikají vždy na jednu expozici, bez retuší a také bez asistenta, protože ten by se pak podle Arnova názoru stal fotografem místo něj.


Michel d’Oultremont – Ty divné věci, které se naučíte jako wildlife fotograf

Michel d’Oultremont je úspěšný belgický fotograf přírody, jehož snímky již dvakrát získaly ocenění v kategorii Rising Star nejprestižnější oborové soutěže Wildlife Photographer of the Year. Trochu zvláštní titulek tohoto článku odkazuje na název rozhovoru, ve kterém hovoří o svém přístupu k focení přírody, který většinou obnáší časově náročnější cesty a dlouhé pobyty v krytech v divočině. Povídání je to určitě zajímavé a najdete v něm i několik krásných fotografií. Budete–li chtít pokračovat, můžete zamířit na autorovo bohaté portfolio. Mezi mé oblíbené galerie zde patří Tundra a Forest s minimalistickými fotografiemi jelenů.

Krátce

Snad je jen málo fotografů, kteří neznají práci Sebastiãa Salgada, ale pro jistotu dávám odkaz na článek o něm a jeho práci ・ Trochu jiný pohled na problematiku kompozice přináší video Jamieho Windsora. Nezabývá se v něm tak moc tím, jak fungují kompoziční pravidla, ale spíše se věnuje tomu, jak o kompozici přemýšlet. Praktické tipy nicméně nechybí. ・ Pár kancelářských vymožeností, které vám mohou usnadnit či zpříjemnit práci u počítače – dobrá židle, správné světlo ・ Pár zajímavostí souvisejících s fotografií, které možná neznáte. Tušíte třeba, jaké clonové číslo má vaše oko? ・ Zajímavé video vysvětluje problematiku expozice a světla s pomocí vody coby vizuální pomůcky. Pokud potřebujete věci pro pochopení vidět, může tohle být cesta. ・ Rychlý přehled toho, jaká barva pozadí se hodí pro různé druhy fotografie ・ Nepoužívejte kompoziční pravidla, ale teorii kompozice, říká zajímavý článek s řadou ukázek ・ Vynikající text o kreativitě – neradí, jak se kreativním stát (k čemuž podle mě žádná rada nepovede), ale spíš o tom, jak celkově přemýšlet a k tvůrčí práci přistupovat