Zaměřte se jedním směrem
Jednou z nejjistějších cest, jak uvíznout ve svém fotografickém snažení na mrtvém bodě, je snaha fotit všechno: tu makro, tam krajinu, chvíli dokument, jindy zase portrét a o víkendech svatby. Nepatříte-li mezi rozené talenty, kterým se podaří vše, na co poprvé sáhnou, počítejte s tím, že cesta k lepším výsledkům znamená hodně nafotit a hodně nakoukat. Focení je navíc časově náročný koníček – snad v žádném žánru nemůžeme počítat s tím, že někam dorazíme, nastavíme fotoaparát, zmáčkneme spoušť a hurá domu, máme hotovo. Krajináři čekají na správné počasí, wildlife fotografům se nemusí dostavit zvíře, street fotografové brouzdají městem a sledují dění,s astrofotografové putují za tmou a doufají, že jim to nepokazí mraky. Prakticky za každou fotografií je navíc třeba cestovat – i kdyby třeba jen dojet do centra města.
Široké žánrové rozkročení má navíc ještě jedno riziko – velmi snadno vás stáhne do neproduktivního řešení techniky. V začátcích je hodně těžké odolat pocitu, že lepší vybavení z nás udělá také lepšího fotografa, a upřímně řečeno, i když už máte něco odfocené, sem tam se ve vás tahle myšlenka ozve. S každým žánrem, který si přiberete navíc, se ten tlak znásobí – protože na svatby je přeci potřeba vybrat základní zoom a střední telezoom (obojí se světelností 2,8), na zvířata by se hodilo přibrat světelný teleobjektiv, na kytičky makroobjektiv, na krajinu ultraširokáč a do ateliéru blesky a softboxy. Výsledkem je buďto frustrace nebo zruinovaný rozpočet a namožená záda.
Abychom si rozuměli, neradím vám, že máte zvolit jen jeden žánr a ostatní si zcela zakázat. I když si vyberete krajinářskou fotografii, klidně si od ní odskočte k reportáži nebo si sem tam zaexperimentujte s portréty či zátiším – bude to osvěžující změna, která vám neuškodí, spíš naopak. Jen se pro začátek nesnažte stát novým Anselem Adamsem a Henrim Cartier-Bressonem najednou.
Dobré světlo a hezké počtení!
Fotograf týdne: Wolf Ademeit
Wolf Ademeit se specializuje na fine art fotografii zvířat. Nesvazuje se mantinely dokumentárního záznamu, snaží se naopak jejich individuální krásu zachytit obdobně, jako to dělají někteří studioví portrétní fotografové. Na rozdíl od nich ale nepoužívá řízené světelné podmínky a pečlivě aranžované pozadí v ateliéru – fotografuje převážně v zoologických zahradách jako kterýkoliv jiný návštěvník a až v postprodukci potlačuje to, co pro fotografii podle jeho představ není důležité. Výsledkem jsou poutavé, nejčastěji černobílé low-key fotografie, které působí jak výtvarným pojetím, tak obsahem, jenž zobrazuje krásu tvorů, s nimiž sdílíme tuto planetu. Wolfa Ademeita můžete sledovat také na 500px.
Články a zajímavosti
9 důvodů, proč možná vypadáte na fotkách divně (praxe)
petapixel.com
Článek 9 důvodů, proč vypadáte na fotkách divně … a jak to napravit je určen fotografovaným, ale stejně dobře poslouží i fotografům, kteří tak mohou své modely dovést k lepším výsledkům. Některé rady jsou obecné známe, jiné trochu divné, ale obecně stojí článek za přečtení (anglicky, doba čtení 3 minuty). Pro mě osobně je nejzajímavějším příspěvkem ten o práci s očima ve videu známého fotografa Petera Hurleyho. Technika, kterou nazval squinching (mhouření), skutečně poskytuje při správném použití překvapivé výsledky ve srovnání s uvolněným pohledem – doporučuji shlédnout (video v angličtině, 16 minut).
Jan Šmíd – fotograf, turista z donucení, meteorolog a astronom (rozhovor, krajina)
nikonblog.cz
Extrovertní krajinář, který nerad fotí sám a navíc podle svých slov téměř nepoužívá ohniska pod 35 mm, to je v současné době poněkud nezvyklý jev. Jan Šmíd se v rozhovoru pro Nikonblog.cz rozpovídal o tom, jak se k fotografování krajiny dostal, proč upřednostňuje skládání panoramat před použitím širšího ohniska nebo proč ještě nepořídil vysněnou podzimní fotku, i když dané místo navštívil už čtrnáctkrát. Mimochodem, pokud vás jeho technika skládání fotografií zaujme, doporučuji sledovat i jeho blog. (Článek v češtině, doba čtení cca 10 minut)
Finalisté fotosoutěže Annual Smithsonian Photo Competition (inspirace)
demilked.com
Jedním ze zajímavých zdrojů inspirace jsou fotografie, které uspěly v soutěžích. O soutěži Annual Smithsonian Photo Competition jsem se letos dočetl poprvé, ale mezi jejími finalisty jsou některé opravdu hodně povedené kousky – doporučuji si je projít. (Článek v angličtině, délka čtení cca 2 minuty + fotografie)
Lightroom efektivně 24: sbírky (praxe)
paladix.cz
I tento týden můj seriál Lightroom efektivně na Paladixu pokračuje dalším dílem. Po klíčových slovech došlo také na sbírky – poslední nástroj pro organizaci fotografií, který jsem doposud nezmínil. Sbírky jsou virtuální složky, kterými můžete pro účely uspořádání vašeho katalogu prakticky nahradit adresáře, budete-li chtít, zastoupí se ctí i klíčová slova a ještě navíc umí být „chytré“ a automaticky třídit snímky podle řady nastavitelných pravidel. (Článek v češtině, délka čtení 6 minut)
Topaz B&W Effects s třetinovou slevou (nástroje)
topazlabs.com
Pluginy pro Photoshop a Lightroom od firmy Topaz Labs jsou jedněmi z nejoblíbenějších rozšíření pro úpravu fotografií. Jejich nabídka je celkem široká a nejsou úplně nejlevnější. Proto se hodí téměř pravidelně vyhlašované slevy – tento měsíc je o 20 dolarů levnější plugin B&W Effects pro konverzi fotografií do černobílé. Akce končí 31. 3. 2015.