Pravidelný páteční přísun inspirace je tu. Dnes s článkem o focení s bleskem za denního světla, výsledkem projektu „100 portrétů neznámých lidí“, praktickými radami Jaco Marxe, jak fotit zvířata v tvrdém světle, neuvěřitelnými motivy nalezenými na krovkách brouků, třemi způsoby, jak se mohou fotografové inspirovat ve filmech, a mnoha dalšími zajímavostmi.
Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!
Články a zajímavosti
Focení se systémovými blesky za denního světla (svícení)
Dylan Goldby se pro Fstoppers rozepsal o tom, jak fotí na cestách portréty se systémovými blesky. Dylan sice vlastní bateriové studiové blesky, ale když cestuje, vsází na systémové blesky (speedlights). V článku vysvětluje, proč tak činí, oč tím přichází a co naopak získává. Kromě blesků samotných se krátce věnuje i další výbavě (modifikátorům a stativům) a pak už pokračuje praktickými radami – od napájení přes realistické zhodnocení, co můžete od malých blesků čekat a tedy co s nimi jde fotit, až po řešení konkrétních omezení. Sympatické čtení, jen počítejte s tím, že tady je podstatný text v angličtině, obrázky prezentují „jen“ výsledky Dylanovy práce a nikoliv jeho postupy.
Co naučil projekt 100 portrétů neznámých lidí jednoho plachého fotografa (inspirace, portrét)
Pokud čtete Lepší fotky pravidelně, asi už jste postřehli, že jsem příznivcem cíleného focení s dobře definovaným rámcem. Projekty mi zkrátka pomáhají a mám zkušenost, že v tom nejsem sám. Jedním ze zajímavých projektů je 100 portrétů neznámých lidí, jehož podstatou je naučit se překonávat stud a obavy oslovit s focením cizí lidi. Takový projekt si naplánoval introvertní fotograf Carlos Chavez poté, co kvůli plachosti nedopadla příliš dobře jeho vysněná fotografická cesta do Thajska, a později po jeho dokončení se rozepsal o tom, co mu to přineslo. Je to zajímavý článek, který by – myslím – mohl inspirovat fotografy s podobnou mentální bariérou. Sám se mohu sotva označit za introverta, ale blok fotit na ulici mám pořádný. Že bych si podobnou medicínu také naordinoval?
Jak fotit zvířata v tvrdém světle (wildlife)
Jaco Marx se na svém blogu rozepsal o tom, jak fotí zvířata v tvrdém světle. Je asi jasné, že nejlepší podmínky pro focení skýtá ranní či večerní světlo, případně zatažená obloha, ale volně žijící zvířata si neobjednáte na ideální čas, a někdy se dějí zajímavé věci i za plného slunce a je škoda si je nechat ujít. Jaco má ve svém repertoáru pro podobné situace mimo jiné například částečnou podexpozici pro focení (polo)siluet, focení ve stínu, zaměření na detaily, převod do černobílé a několik dalších postupů. Většinu z nich můžete bez problémů uplatnit i v jiných žánrech.
Pascal Goet – hmyzí krása (makro)
Makrofotografie hmyzu ve své nejtypičtější podobě zvou k nahlédnutí do mikrosvěta v trávě, na kůře stromů či v lesním podrostui. Pascal Goet pracuje s jinou technikou a také s jiným cílem – jeho stylizované fotografie brouků vznikají v aranžovaných podmínkách a ukazují fascinující svět tvarů a barev v často až abstraktním podání. Co překáží výtvarnému záměru autora, je z fotografie odstraněno (podotkněme, že v postprodukci, ne v reálu) a výsledkem jsou překvapivé série, kdy například v Mask & Totem Pascal nachází ve zbarvení hmyzu jasné obrazy lidských či zvířecích tváří. Krásná ukázka toho, co může přinést nový pohled na zdánlivě dobře známé téma.
Tři způsoby, jak zlepšit své fotografie pomocí kinematografie (inspirace)
Příbuznost fotografie a kinematografie je téma, které se v Lepších fotkách už párkrát mihlo, ale myslím, že i tento krátký článek o třech druzích filmové inspirace pro fotografy stojí za sdílení. Jeho autor Robert K. Baggs v něm na příkladu filmu Drive, který sklidil mnoho pozitivních hodnocení za vizuální pojetí, ukazuje, co si můžete z kvalitně natočených filmů odnést pro fotografování. Konkrétně se věnuje barevnému ladění (color grading), vyprávění příběhu (storytelling) a kompozici. Článek samotný je jen malým nasměrováním k tomu, kde a jak hledat inspiraci, ale stojí za přečtení. Pokud byste se tématu chtěli věnovat dále, najdete v něm i více než hodinové video s hloubkovým rozborem Drive – a nemohu samozřejmě nezmínit, že tento film se objevil hned v prvním vydání našeho newsletteru.
Krátce
Vskutku povedené využití dronu na svatbě ・ Pokud máte hodinu času, můžete se podívat na záznam celého workflow v Lightroom fotografa Nick Fancher, autora velmi zajímavé knihy Studio Anywhere ・ Více světel dává více možností, ale je také mnohem složitější je zvládnout. Jednodušší je určitě začít svítit portréty jediným světlem ・ Solidní úvod do problematiky monitorů pro fotografy, doplněný o několik tipů na konkrétní modely ・ Tvrdé, ale pravdivé: neobviňujte ze špatných fotek levnější fototechniku. Doplněno řadou ukázek, že to jde i s malým rozpočtem. ・ Na podobné téma se rozpovídal výše zmíněný Nick Fancher – tentokrát se zaměřením na levnější blesky ・ Luxusní návod na stavbu stabilizátoru kamery z Lega – do značné míry kuriozita, která ale může posloužit jako prototypovací platforma pro serioznější konstrukce ・ Plnohodnotné ovládání zrcadlovek Canon a Nikon přes Wi-Fi za 40 dolarů – stačí k tomu bateriový 3G/Wi-Fi router a aplikace pro chytré mobilní telefony ・ Islandské Street View tvoří ovce ・ Vorticity je neuvěřitelný film o bouřích storm chasera Mika Olbinskiho