108. vydání

Pravidelný páteční přísun inspirace je tu. Dnes se sešlo nečekaně mnoho příspěvků, v nichž hrají hlavní roli automobily. Začínáme opravdu rozsáhlou dávkou rad pro všechny, kdo by se chtěli věnovat tomuto žánru, pak si od aut na chvilku odskočíme k tipům, jak zachytit pohyb ve fotografii, abychom se zase vrátili na závodiště F1, ovšem tentokrát s velkoformátovým fotaparátem Graflex, a přes architektonickou odbočku v podobě projektu Tvary San Francisca zakončíme dnešní ne zcela zamýšlené témah skvělými fine art fotografiemi Corvetty z roku 1954.

Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!

Články a zajímavosti

Obsáhlé rady fotografky automobilů

Amy Shore je britská fotografka automobilů, motocyklů a souvisejících témat. Její doslova obří článek (v přepočtu čítající zhruba 30 normostran) přináší neuvěřitelně detailní vzhled do problematiky, který vám může pomoci, pokud byste se chtěli tomuto žánru také věnovat. Text je rozdělen do třech hlavních sekcí Byznys, Technické aspekty a Ostatní a v každé z nich najdete řadu podrobných informací, tipů a triků. Čtení je to zajímavé i pokud fotíte něco jiného – alespoň pro rychlé proskenování, kterému napomáhá, že každý úsek je uveden rychlou zkratkou pro ty, kdo nemají (nutno říct, že často ke své škodě) čas si přečíst vše. A pochopitelně nechybí ani doprovodné fotografie.


Využití pohybu ve fotografii

YouTube kanál The Art of Photography Teda Forbese je nevyčerpatelnou zásobárnou inspirace a neotřelých pohledů na fotografii. Video Jak využívat pohyb ve fotografii ukazuje řadu technik pro zachycení či vyjádření pohybu prostřednictvím skvělých fotografiích známých i méně známých autorů. Ačkoliv se hned na začátku poměrně předvídatelně věnuje asi nejrozšířenějšímu způsobu, tedy pohybové neostrosti, zbytek nabízí i řadu dalších (a řekl bych i méně známých) postupů, a to vše na špičkových pracích tvůrců, jako jsou Hiroši Sugimoto, Richard Avedon, Henri Cartier–Bresson, Jacques Henri Lartigue a další.


Fotografování Formule F1 velkoformátovým fotoaparátem z roku 1913

Focení jedněch z nejrychlejších automobilů dneška velkoformátovou filmovou kameru vyrobenou před sto lety slibuje buď totální průšvih nebo velmi zajímavý výsledek. A protože Joshua Paul zjevně víc, co dělá, v jeho podání jsou fotografie závodů F1 focené Graflexem 4×5 palců moc pěknou podívanou. Inspirací k tomuto nápadu byly skoro 50 let staré snímky ze závodu 500 mil Indianopolis, které tehdejší fotograf vytvořil záměrně neostré pohybem i zaostřením s cílem zachytit spíše atmosféru než klasické sportovní záběry. Jak se něco podobného zdařilo v tomto projektu si můžete prohlédnout v odkazovaném článku.


Tvary San Francisca

Chcete–li důkaz, že neexistuje světlo, které by se nedalo využít k fotografování, mrkněte se na projekt, v němž fotograf Burton Rast zachycuje tvary San Francisca. Pracuje totiž s extrémním kontrastem, který je nepochybně znásoben v postprodukci, ale zároveň je zřejmé, že základem mu obvykle bylo ostré denní světlo. Toto tvrdé podání umocněné převodem do černobílé téměř bez polotónů zjednodušuje obraz na převážně geometrické tvary a poskytuje značně odlišný pohled na architekturu, kterou by nejspíš většina z nás minula bez povšimnutí.


Fine art fotografie automobilu Corvette z roku 1954

Nevím, proč se to tak stává, ale skoro vždycky se mi při psaní jednoho vydání sejde více článku na jedno téma. Takže dnes potřetí něco pro příznivce fotografování automobilů – i když by, myslím, byla chyba, tento odkaz vynechat, pokud vám zrovna auta moc neříkají. Fotograf Sarel van Staden měl před objektivem Corvette 1954 (jak jinak, než červenou) a odvedl s ní krásnou práci. V svých fotografiích se zaměřil na detaily, takže celým vozem se příliš nepokocháte, z našeho pohledu se ale jedná o luxusní ztvárnění a špičkovou práci se světlem. A víc vlastně není co dodat – ostatně, posuďte sami:

Krátce

Příběh fotografa, kterému zranění páteře ztížilo pohyb, a tak si vymyslel a postavil stejně nemobilní fotoaparát formátu 20×24 palců ・ Foťte pozadí do zásoby – to radí Jay P. Morgan a je to asi hlavně tip pro komerční fotografy. Někdy se může stát, že fotce pomůže, když si na místě nafotíte jiné varianty pozadí a použijete je v postprodukci. Může jít třeba o jinak zaostřenou variantu, jiné dění v pozadí, jinak rozsvícená světla města a podobně. ・ Pozůstatky Polaroidu byly odkoupeny vlastníkem The Impossible Project, což je firma, kterou lze považovat za nástupce známého výrobce techniky pro instantní fotografii ・ Jak přidat sluneční záři do fotografie – zajímavý tutoriál, který možná řadě z vás odkryje, že spousta snových portrétů ve sluneční záři možná nevznikla tak docela jen ve fotoaparátu ・ 10 inspiračních tipů od COOPH mě tentokrát tak moc nechytlo, ale dva nebo tři z nich by mohly stát za vyzkoušení :) ・ Výborný návod, jak si postavit tyčové RGB LED světlo za 30 dolarů, a to včetně možnosti jeho ovládání dálkovým ovladačem nebo mobilní aplikací ・ Firefall je jedinečný efekt, kdy dvakrát za rok zapadající slunce rozzáří vodopád v Yosemitech, ačkoliv okolní skály již pokrývá stín. Fotograf Rogelio Bernal Andreo ovšem vyfotil firefall rozsvícený Měsícem, díky čemuž do fotografií dostal i hvězdnou oblohu a výsledek je parádní! V článku najdete informace nejen o focení, ale také o vzniku samotného jevu „ohňopádu“.