Zkuste si klást do cesty překážky
„Co že to mám udělat?“, ptáte se teď asi nevěřícně. Není snad fotografování dost složité samo o sobě, zvlášť když začínáme? Ano je, ale přesto, věřte tomu nebo ne, zdánlivý klacek hozený pod nohy může být ve skutečnosti docela dobrým pomocníkem.
Až příště půjdete někam ven fotit, zkuste si sebou vzít jenom jeden pevný objektiv (máte-li jen zoom, prostě nezoomujte, případně si ovládání přelepte izolepou) – doporučuji ohnisko kolem 35 mm, ale není to podmínkou. Místo zoomování se budete muset dostat blíže k ději, což většinou fotografiím jen prospěje. Některé záběry budete muset na místě obětovat, ale místo nich třeba najdete nový pohled váš námět. A možná se ve městě naučíte oslovovat při fotografování lidi místo toho, abyste jejich záběry „kradli“ na dálku teleobjektivem.
Nebo si stanovte limit na počet fotografií, které z akce přinesete – třeba podle starého dobrého kinofilmu na 36 snímků (ale můžete zvolit jakýkoliv jiný počet). Cílem není ponechat 36 fotografií na kartě, ale skutečně jen 36× stisknout spoušť. Neodpusťte si ani technické chyby – to políčko filmu je prostě pryč a když nafotíte další, možná vám nezbude na jiné fotky. Najednou nebudete moct fotit stylem „vezmu to víckrát a ono se něco ujme“, budete o fotce muset přemýšlet, než spoušť stisknete. Podaří se vám přinést z vycházky 36 fotografií, které si stojí za to ponechat?
Zdánlivé překážky nám zkrátka někdy pomáhají a zjevná usnadnění ve skutečnosti mohou cestu ztěžovat.
Dobré světlo a hezké počtení!
Fotograf týdne: Caras Ionut
Rumunského umělce Carase Ionuta by se možná leckdo zdráhal označit za fotografa, protože jeho doménou jsou surealistické fotografické manipulace. Jelikož hranice mezi obory mohou být tenké, a protože Caras pracuje s fotografií coby základním stavebním kamenem svých děl, rozhodl jsem se jej po kratším váhání mezi fotografy týdne zařadit. Jeho tvorba je hravá, snová, někdy roztomile naivní, jindy depresivně vážná, někdy úplně ujetá, jindy váháte, jestli to nemůže být záznam zvláštní, ale možné skutečnosti – ale prakticky každá jeho manipulace vás dokáže zaujmout. Carase Ionuta můžete sledovat i na 500px.
Články a zajímavosti
Jak na gradient na lesklých plochách (produktová fotografie)
diyphotography.net
V produktové fotografii se často pracuje s lesklými plochami – ať už tvoří pozadí fotografovaného předmětu nebo jsou přímo jeho součástí (jako například displej mobilního telefonu). Na diyphotography.net vyšel tutoriál, který vysvětluje, jak do takových ploch dostat barevný přechod – gradient. Použití uvedené techniky dokáže ušetřit čas, který byste kýžené úpravě museli věnovat v postprodukci, a to se téměř vždy vyplatí. (Článek v angličtině + fotografie, doba čtení 2 minuty)
Pro a proti levných studiových světel (technika)
diyphotography.net
Po čase je tu opět jeden článek zaměřený na techniku – jeho cílem bylo podívat se na klady a zápory levných studiových světel, typicky čínské provenience. Jelikož pro většinu začínajících fotografů je to nejdostupnější a někdy i jediná možná varianta, jak začít s portrétní a studiovou fotografií, stojí jistě za to si připomenout, co od nich můžete očekávat. Ve zkratce, na straně pozitiv najdeme hlavně cenu se všemi souvisejícími důsledky (možnost pořídit si více světel, menší škoda, pokud se něco rozbije) a fakt, že často mají vestavěnou optickou spoušť. Na straně potenciálních negativ je toho více, ale to se asi dalo očekávat: pomalé nabíjení, které vás může zdržovat při akčnějším focení, nižší spolehlivost (blesk může občas vynechat atd.), občasné potíže s přehříváním, které vás může také nutit fotit s většími prodlevami, odchylky v barvě světla, méně funkcí a samozřejmě horší mechanické provedení a odolnost. Většina z toho znamená, že pro profesionála jsou levná světla risk, ale pro nadšeného amatéra ucházející a levný vstup do oboru. (Článek v angličtině, doba čtení 3 minuty)
Jak pomoct fotografovaným se před fotoaparátem uvolnit (portrét)
petapixel.com
Portrétní fotograf Peter Hurley sdílí v krátkém videu (anglicky, 4 minuty) své zkušenosti s tím, jak navodit při fotografování uvolněnou atmosféru a pomoct lidem cítit se před fotoaparátem dobře a bez stresu. Pokud nerozumíte dobře anglicky, dá se obsah videa shrnout do jedné Peterovy myšlenky: „portrétní fotografie je z 90 % komunikace a z 10 % fotografování“.
VSCO FILM® 00 (nástroje)
vsco.co
Společnost VSCO je původně známá svými nástroji pro emulaci vzhledu klasických filmů v digitální fotografii a později také aplikací VSCO Cam pro úpravu fotografií v chytrých telefonech. Oba nástroje se vyznačují vysokou kvalitou a přirozeností filtrů. Novinkou je, že dva z nejoblíbenějších filtrů emulující filmy Kodak Gold 100 a Kodak Tri-X jsou nyní dostupné ve variantě pro Lightroom (verze 4, 5 nebo 6) zdarma. Je to o to příjemnější, že nástroje VSCO se jinak prodávají v balíčcích po 129 amerických dolarech, což není zrovna nejnižší cena.
Dvojexpozice Brandona Kidwella (koláže, digitální kompozice)
petapixel.com
Většina dvojexpozic (ať už těch skutečných, kdy se na filmu schválně či omylem exponovalo dvakrát jedno políčko filmu, nebo digitálních, které vznikly v počítači), které jsem v životě viděl, šla „jedním okem tam a druhým ven“, dá-li se to tak říct. Vlastně bych nedokázal uvést ani jeden příklad, který by mi utkvěl v hlavě. Až do dneška, kdy jsem narazil na mimořádně chytré dvojexpozice fotografa Brandona Kidwella. V jeho podání nejde jen o dva překryté snímky, které mají svou estetickou hodnotu, ale také o myšlenky a emoce, které vzbuzují. Z mého pohledu fungují po všech stránkách na výbornou.
Lightroom CC/6 (nástroje)
paladix.cz
Adobe vydalo už pár týdnů očekávanou novou verzi Lightroom s označením CC. Předpokládané označení Lightroom 6 sice přežívá, ale jen pro samostatně zakoupenou licenci – jinak se s novou verzí opět zvyšuje tlak na licencování v podobě předplatného Creative Cloud. To je cenově zajímavé hlavně pokud používáte Photoshop, který je jeho součástí – chcete-li ale jen Lightroom, předplatné už tak výhodné není. Z nových funkcí je nejvýznamnější možnost skládat panoramata a HDR, korekční štětec u přechodových filtrů, nové funkce modulu Slideshow a rychlejší zpracování díky využití procesoru grafické karty. Na většinu z nich jsem se podíval v detailním přehledu (článek v češtině, doba čtení 8 minut)