Fotíte pohyb? Zkuste panning!
Když se učíme fotit, máme většinou jednu hlavní ambici – ať je to pokud možno ostré. Je to oprávněný požadavek, protože na počátku se nesprávným zaostřením či jinou neostrostí pokazí opravdu docela dost fotek. Navíc často začínáme s objektivem, který sám o sobě možná není nejostřejší, a tak se poměrně snadno z ostrosti se stane hlavní modla. Naučíme se pravidlo, že z ruky udržíme expoziční čas odpovídající 1/ohnisková vzdálenost objektivu vteřiny, že pokud se náš námět pohybuje, potřebujeme čas ještě více zkrátit, a že na krajinu je třeba zaclonit aspoň na 8 nebo raději na 11. To všechno jsou užitečné pomůcky pro začátek, ale často nás odvedou od alternativních přístupů, které se nesnaží všechnu neostrost odstranit, ale naopak ji využít ve svůj prospěch. Třeba pohyb ve fotografii nezmrazit, ale naopak jej podtrhnout a zdůraznit.
Postupů, jak tuto výzvu uchopit, existuje více, ale my se dnes podíváme na takzvaný panning. Teorie je jednoduchá – nastavíme delší čas, fotoaparátem sledujeme pohybující se objekt (typicky ve vodorovném směru) a s pohybem neustaneme ani během expozice. Pokud uděláme všechno správně, pohybující se objekt nám na výsledné fotografii vyjde ostrý a rozmaže se vše ostatní, co se buďto pohybovalo jiným směrem, jinou rychlostí a nebo bylo zcela statické. Výsledkem je dynamická fotografie, která krásně vypíchne hlavní objekt a zdůrazní rychlost a pohyb.
S praxí je to složitější – musíte správně zvolit expoziční čas v závislosti na rychlosti pohybu, vzdálenosti objektu, použitého ohniska a kýžené míry rozmáznutí, a především správně sladit pohyb fotoaparátu s ohybem objektu. Žádné univerzální poučky tady neplatí, nepočítejte s tím, že přijdete na místo a fotografii pořídíte na první dobrou – nejlepší cestou je experimentování a postupné zlepšování. A nenechte se zaskočit množstvím odpadu. Nebude totiž malé. Pro lidi nebo zvířata (nejedná-li se zrovna o střemhlavě útočícího sokola letícího rychlostí až 300 km v hodině) můžete začít s časy okolo 1/60 vteřiny, pro rychleji jedoucí auta či vlaky může stačit i kratší čas. Čím delší čas a také ohnisko použijete, tím těžší je provést pohyb správně. A rozhodně se nesnažte fotoaparát rozpohybovat v okamžiku expozice – neměli byste naději na úspěch. Objekt je třeba sledovat plynulým delším tahem a během něj hladce a bez škubání stisknout spoušť.
Dobré světlo, úspěšné pannování a hezké počtení přeje Michal Krause!
Články a zajímavosti
Všechno je to o čelisti! (portrét, praxe)
Peter Hurley se tady mihl před dvěma týdny s tipem, jak zeštíhlit ramena fotografovaného, hned ve třetím vydání jsem zmínil jeho druhou klíčovou radu pro lepší výraz očí a dnes to zkompletujeme videem Všechno je to o čelisti!, které radí, jak správně při portrétní fotografii nastavit hlavu, aby byla tvář podtržena elegantní linií spodní čelisti. Řekl bych, že tato část obličeje není možná tou, kterou byste se intuitivně zvlášť věnovali, ale věřte, že ukázky vás přesvědčí, že se to vyplatí.
Dina Belenko – nejdůležitější nástroje pro tvorbu zátiší (zátiší, inspirace)
Fotografka Dina Belenko se v našem newsletteru mihla už třikrát (1, 2, 3) a její kreace stojí pokaždé za shlédnutí. V nejnovějším článku na blogu 500px dává nahlédnout do své kuchyně a představuje pět nástrojů, které považuje za nejdůležitější při tvorbě svých zátiší. Nejsou to žádná kouzla, ale osvědčené a do posledního detailu skvělé použité běžné pomůcky: tavná pistole, drát, aromatické tyčinky, průhledné plexisklo a papír. Jako vždy není nejpodstatnější to, co použijete, ale jak to použijete.
Kreativní svícení portrétu s bleskem a zrcátkem (portrét, svícení)
Dalším známým jménem stojícím za pravidelným přísunem inspirace je Laya Gerlock – a stejně jako Dina Belenko i on dokazuje, že důležitá je především tvořivost a nápaditost. Tentokrát předvádí, jakých efektů můžete dosáhnout při focení portrétu s bleskem a obyčejným kosmetickým zrcátkem. S jeho pomocí můžete zajímavým způsobem nasměrovat světlo v podobě měkce ohraničeného „prasátka“. A když jej navíc doplníte vystříhanými papírovými maskami, výsledky jsou opravdu zajímavé.
Kreativní focení polární záře (krajina)
Polární záře se sice v našich končinách objevuje jen zřídka a s malou intenzitou, ale kdybyste se za ní někdy vydali do severnějších krajů, není špatné mrknout se na článek Kreativní focení polární záře fotografa Paula Zizky. Jeho rady nejsou zaměřené na techniku a postupy, ale na to, jak vyfotit tento zajímavý atmosférický jev odlišně a zajímavěji. A je to článek po čertech potřebný, protože většina fotografií Aurory Borealis, na které narazíte na Internetu, vám velmi snadno začne splývat.
Kim Leuenberger – Cestování s pidiauty (inspirace)
Na serveru 500px ožil svého času jeden z nejoblíbenějších účtů Kim Leuenberger s podtitulem I travel the world with my tiny cars! Kim fotí na cestách svou sbírku malých autíček a její fotky jsou jednoduše zábavné, inspirativní, vtipné a zároveň velmi příjemné, takže si dokážu představit, že mi někde visí jako dekorace ve velkém formátu.
Krátce
Lightroom Mobile je po verzi pro iPhone a iPad dostupný zdarma už pro zařízení s Androidem – stále nicméně platí, že pokud potřebujete synchronizaci s desktopovou verzí, bez předplatného Creative Cloud se neobejdete ・ Joel Sartore tvoří pro projekt NG Photo Ark 12 000 portrétu živočišných druhů žijících v zajetí a krátkým videem dokazuje, že to není legrace – i když, pro nás diváky docela ano :) ・ Sprej schopný až 5 minut vypouštět kouřové efekty, které výdrží až hodinu? To chci! Bohužel, zatím je kvůli těžkostem s přepravou dostupný jen v USA ・ Vlny, vlny a zase vlny, tentokrát na jezeře Erie ・ Rozhovor se sportovním fotografem Bradem Manginem