128. vydání

Pravidelný přísun inspirace je po delší pauze způsobené mou cestou za fotografováním divoké přírody opět tu. Dnes tady máme vynikající přednášku o vizuálním designu fotografie, tři druhy svícení portrétu přirozeným světlem z okna, netradiční portréty afrických žen, komplexní svícení s nízkým rozpočtem a mnoho dalšího.

Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!

Články a zajímavosti

Eileen Rafferty – Vizuální design fotografie (video)

Je to už déle než rok, co jsem zde publikoval vynikající přednášku Eileen Rafferty Vidět černobíle, takže je na čase podívat se na její další skvělé video Vizuální design fotografie. Prostřednictvím bezmála hodinu a tři čtvrtě dlouhé, ale velmi srozumitelné a množstvím výborných ukázek doprovázené přednášky získáte řadu rad, jak posunout své fotografie na novou úroveň. Eileeniným cílem není demonstrovat triviální pravidla a techniky, ale spíše vést k hlubšímu pochopení souvislostí a přijetí dalších principů, které vám umožní lepší vyjádření prostřednictvím fotografií. Takto dlouhá videa často vynechávám, protože na ně prostě nebývá dost času, ale tohle doporučuji – udělejte si na něj čas třeba během svátků ;)


Tři světelné konfigurace s využitím přirozeného světla z okna

Jsem velkým příznivcem přirozeného světla v portrétní fotografii a často na svých kurzech doporučuji zkusit fotit při zatažené obloze u velkého okna. Na první pohled by se mohlo zdát, že tento zdroj světla nemá oproti umělým téměř žádnou variabilitu, ale jak dokazuje odkazovaný text, i s oknem, které nemůžeme posunout, natočit, zvýšit či snížit nebo snadno vybavit světelným modifikátorem, lze vytvářet fotografie s odlišným vyzněním a atmosférou. Tři konfigurace, které zde najdete, pracují (kromě okna samotného) už jen se stíněním případného přebytečného světla.


Àsìkò – Adorned

Fotograf Àsìkò se sice narodil v Londýně, ale dětství strávil v nigerijském Lagosu, což se výrazně projevuje v jeho tvorbě a speciálně v projektu Adorned, který – dle jeho slov – zkoumá ženskost v kontextu africké kultury a identity. Àsìkòvy fotografie zaujaly jak média, tak dvě významné galerie, které jeho práci prezentovaly. Obě jsou pro nás trochu z ruky, tak nám nezbývá, než se podívat alespoň prostřednictvím webového portfolia. Kromě zmíněného projektu Adorned dle mého názoru stojí za to shlédnout i ostatní autorovy série, které přicházejí leckdy s naprosto odlišným, ale neméně zajímavým pojetím.


Jak na komplexní svícení s nízkým rozpočtem

Zajímavý článek na téma, jak svítit složité scény a finančně přitom nevykrvácet. Autorkou je, stejně jako u výše uvedeného článku o využití okna pro svícení portrétů, Nicole York a dokazuje nám, že to umí stejně dobře i se světlem umělým. Jako příklad si vybrala několik fotografie z prostředí baru stylizované někam na pomezí stylu noir a starých hollywoodských filmů. Každou fotografii doprovází detailní rozbor a schéma svícení, díky čemuž je naprosto jasné, jak dosáhnout obdobného efektu. Pokud jde o onen avizovaný rozpočet, je třeba zmínit, že jeho výše se zde porovnává s drahým profesionálním vybavením, takže nějakou tu korunu to i tak bude stát. Použitá LED světla začínají zhruba na 3000 Kč za kus, systémový blesk také pár tisíc z peněženky odčerpá (nicméně ho možná už máte) a nejméně vyšší stokoruny si musíte připravit na softbox.

Krátce

Pár rad pro začínající dokumentární fotografy – nic vyloženě převratného, ale pro začátečníky neškodí občas připomenout i to, co zkušenějším připadá zjevné ・Několik praktických tipů pro postprodukci videa z dronů (video) ・ Známé italské město Positano zavedlo poplatek 1000 € pro komerční fotografování a 2000 € pro natáčení – je ale třeba dodat, že jakoukoliv redakční práci a také pro svatební fotografy platí z pravidla výjimka ・ Fotograf Ed Verosky představuje své zdroje inspirace – najdete mezi nimi zajímavé dokumenty i knihy. Nejvyšší čas napsat o některé z nich Ježíškovi :) (video) ・ Velmi neobvyklá technika a možná i zajímavý nápad na dárek: přenos fotografie na plátno v domácích podmínkách ・ Eric Paré tu zdaleka není poprvé (dříve v Lepších fotkách). Mistr lightpaintingu nám tentokrát vysvětlí, jak zařídit, abyste se během malování světlem neobjevili ve výsledné fotografii – a když už jsme u tématu, tak se můžete také podívat na jeho návod, jak levně vytvořit světelnou tyč (video)・ Christoffer Relander před časem uzavřel krajinu do sklenic pomocí kreativních dvojexpozic zachycených na film. Nyní ve svém projektu pokračuje, tentokrát ale, snad aby ukázal, že na technice nezáleží, stejný postup aplikuje s digitální zrcadlovkou – takže tady jsou barevné krajiny v zavařovačkách bez kompozice v postprodukci: Jarred & Displaced II