Pravidelný přísun inspirace je tu. Dnes tady máme extrémní makrofotografii sněhových vloček, výsledky soutěže Hasselblad Masters, inspiraci v krajinářské fotografii Clydea Butchera, rady pro focení ptáků na pobřeží a mnoho dalšího.
Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!
Články a zajímavosti
Extrémní makrofotografie – barevné odlesky ve sněhových vločkách
Delší dobu tu nebylo nic z oblasti makrofotografie a tak jsem vybral rovnou něco z její podmnožiny s přívlastkem extrémní. Fotograf Don Komarechka už řadu let fotí sněhové vločky, a to trochu jinak, než bývá obvyklé – volí takové úhly, aby vločky zajímavým způsobem odrážely světlo v podobě barevných map, které vznikají díky interferenci s extrémně tenkou vrstvou ledu. V informacemi nabitém textu popisuje, jak dosahuje potřebných zvětšení, ale také co obnáší fotografování v takto extrémních měřítkách. Jelikož pro odraz je třeba jistého úhlu pohledu, nepřekvapí, že se to kvůli miniaturní hloubce ostrosti neobejde bez skládání ostrosti z více expozic. Naopak překvapující může s ohledem na výsledky být, že fotografie nevznikají ze stativu, ale z ruky. Don jinak samozřejmě nefotí jen vločky a pokud se zajímáte o makro, doporučuji navštívit jeho stránky.
Výsledky soutěže Hasselblad Masters 2018
Na výsledky fotografické soutěže Hasselblad Masters, kterou pořádá známý výrobce středoformátových fotoaparátů, se vždycky těším, protože mi připadá, že v ní často bodují fotografie, které jsou v tom nejlepším slova smyslu odlišné. Mé očekávání bylo i letos z velké části naplněno a práce oceněné v celkem 11 kategoriích stojí rozhodně za shlédnutí. V přehledu výsledků postrádám snad jediné – alespoň základní textové informace o jednotlivých autorech a jejich fotografiích. A abych si přihřál svou polívčičku, těší mě, že mezi oceněnými vidím dva fotografy, které jsem si do Lepších fotek vybral už dříve – slovenskou fotografku Máriu Švarbovou a podvodního fotografa Karima Iliyu. Jako ukázku jsem nicméně tentokrát zvolil snovou pouštní krajinu Benjamina Everetta.
Co se můžete naučit z krajinářských fotografií Clydea Butchera (video)
Když jsem minule odkazoval video o minimalistických krajinách Michaela Kenny, avizoval jsem, že jeho autor Toma Bonciu chce podobným způsobem představovat jako zdroj inspirace i práce dalších mistrů fotografie. Netušil jsem ale, že s velkou chutí zveřejním hned jeho další video, v němž se věnuje fotografovi mokřadů Everglades Clydeovi Butcherovi. Opět tedy půjde o krajinu a opět v černobílém provedení, tentokrát ovšem v podání bližším například pracem legendárního Ansela Adamse, a opět soudím, že si můžete odnést zajímavé poznatky a inspiraci. A když už budete u tohoto tématu, doporučuji shlédnout výborné, ani ne tříminutové video, v němž Clyde vysvětluje, jak pracovat s popředím při širokoúhlé krajinářské fotografii – věřím, že po jeho shlédnutí budete o popředí přemýšlet trochu jinak.
Tipy pro focení ptáků na plážích (video)
Nějakou dobu jsme tu neměli rady pro wildlife fotografy, tak je třeba to napravit. Steve Perry (dříve na Lepších fotkách) připravil užitečné video, v němž se věnuje focení ptáků na pobřeží. Najdete v něm praktické rady jak pro kompozici, využití světla a prostředí, tak pro ochranu a nastavení techniky (Steve používá Nikon, ale většinu postupů jde bez problémů převést i na fotoaparáty jiných značek). Ačkoliv video vzniklo na mořském pobřeží, část tipů můžete bez problémů uplatnit třeba i na břehu jihočeského rybníku. Video je proloženo povedenými ukázkami, které demonstrují výsledky použitých technik.
Krátce
Chytré využití funkce Gradient Map ve Photoshopu (či podobných editorech) pro lepší přehled o rozložení jasů. Video je relativně dlouhé, protože ukazuje způsoby uplatnění tohoto nápadu, ale s principem se seznámíte rychle. ・ Zajímavý článek o pózování rukou v boudoir fotografii – některé rady využijete jistě i v jiných žánrech. Nešikovné ovšem je, že článek se kvůli decentní nahotě zobrazuje bez obrázků – ty uvidíte jen pokud si zřídíte na serveru účet a tento „filtr“ vypnete. ・ Pěkný způsob projasnění očí v postprodukci se hodí všude tam, kde toho nebylo možné dosáhnout přímo při focení. Nenechte se zaskočit začátkem, který vypadá po delší dobu dosti divoce. Video se věnuje převážně Photoshopu, ale od času 10:38 demonstruje obdobný postup i pro Lightroom. Obojí je adaptovatelné i do jiných editorů. ・ „Skenování“ negativů (či diapozitivů) digitálním fotoaparátem s pár pomůckami, které nejspíš najdete i u vás doma. ・ Použití gelových filtrů na blesku ke změně barvy pozadí – filtry na blesku se obvykle používají pro změnu barvy světla, které dopadá na hlavní objekt, pokud ale jejich efekt kompenzujete vyvážením bílé, posunete naopak barvy té části fotografie, kam blesk nedosvítí. ・ Jak správně zesvětlovat portréty pořízené například bez blesku za silného denního světla (video) ・ Zajímavé svícení portrétu s pomocí blesku a dvou velkých difuzérů (video) ・ Open source RAW konvertor darkroom je nyní dostupný i pro Windows. Za zmínku v této souvislosti stojí také další otevřená multiplatformní alternativa ke komerčním softwarům RawTherapee ・ Krátké video vám ukáže, co obnáší focení dakarské rallye