Hlídejte si pozadí
Ačkoliv by se mohlo zdát, že vám dnes radím, abyste vždy věděli, co se děje za vámi, ve skutečnosti mi jde samozřejmě o pozadí fotografie. Máloco může fotkám tak prospět nebo uškodit, jako správně, respektive nesprávně, zvolené pozadí.
Pokud vyberete dobře, pozadí nebude rušit, odvádět pozornost od hlavního námětu a fotografii spíš uklidní. Obvykle je lepší, když je pozadí mimo hloubku ostrosti a tudíž rozostřené, byť třeba v krajinářské fotografii mohou být situace, které vyžadují ostrost v celé hloubce záběru. Obvykle nepomáhá, pokud v pozadí září velmi světlé oblasti, a to zejména ty ostře ohraničené – třeba průhledy vegetací na oblohu. Dojem z fotografie umí pokazit nervózní pozadí, tedy takové, kde je množství detailů, skvrn nebo nebo jiných rušivých nechtěných vzorů. A v neposlední řadě je třeba si pohlídat nežádoucí interakce hlavního motivu s objekty v pozadí – málokomu například na fotce prospěje, když mu z hlavy „roste“ strom, tovární komín nebo stožár.
Kromě prvotního výběru kompozice vám s pozadím pomůže třeba nižší clonové číslo, které obecně vede k menší hloubce ostrosti, větší vzdálenost mezi fotografovaným motivem a pozadím (tady jsme opět u rady „foťte z očí do očí“, protože zvláště při focení dětí nebo zvířat z nadhledu je blízko za nimi zem) a někdy také polarizační filtr, který dokáže potlačit odlesky a ztmavit oblohu.
Dobré světlo a hezké počtení!
Fotograf týdne: Jerry Uelsmann
Pokud máte vnitřní rozpor v tom, jestli digitální koláže a kompozice ještě patří k fotografii či nikoliv, doporučuji prostudovat si tvorbu dnešního fotografa týdne Jerryho Uelsmanna. I on tvoří surrealistické a tajemné snímky, u nichž není pochyb, že nezachycují realitu – až na to, že tak činí od padesátých let minulého století, a to výhradně s pomocí postupů v temné komoře. Teprve o několik desetiletí později s příchodem počítačového zpracování fotografií se podobné techniky pozvolna staly běžnými, ale před tím byly Uelsmannovy schopnosti považovány za takřka magické. Není ostatně divu – podle některých zdrojů pracuje při komponování svých děl až s 12 zvětšováky najednou a nezřídka i s velmi precizními a jemnými přechody mezi obrazy z jednotlivých negativů. I přes pracnost tohoto postupu Uelsmann nepřešel ani v současnosti na digitální fotografii a zpracování. Obojímu vyjadřuje své sympatie, ale podle svých slov cítí, že jeho tvořivý proces je vnitřně spjat s alchymií temné komory. Dodnes vytváří až 100 obrazů ročně, z nichž pak vybírá kolem 10 nejlepších.
Články a zajímavosti
20 nejlepších portrétů z 500px podle R. K. Braggse (portrét)
500px.com
Robert K. Braggs – zakladatel serveru Acufocal, který se zaměřuje na módní a portrétní fotografii – vybral pro 500px svůj žebříček top 20 portrétů zde publikovaných. A musím říct, že mě jeho výběr velmi potěšil. Většina z fotografií má v sobě opravdu náboj a „něco navíc“, co se těžko popisuje, ale víte, že to jiným snímkům schází. A především, Robert ukazuje, že portrétní fotografie, to nejsou jen studiové headshoty, ale velmi pestrý žánr, který skýtá mnoho možností vyjádření.
Levné, ale draze vypadající speciální efekty (video)
youtube.com
Režisér Matthew Rosen v krátkém videu (anglicky, 3 minuty) ukazuje několik speciálních efektů, které vypadají velmi draze, ale ve skutečnosti byly levné, a tím hlavním nebyl rozpočet, nýbrž chytrý nápad. Ačkoliv většina tipů je určena spíše pro filmaře než pro fotografy, doporučuji video shlédnout, protože Rosenův přístup k řešení podobných situací je více než inspirativní. Bohužel je dostupné jen v poměrně nízké kvalitě.
Tipy pro fotografování na cestách (cestovatelská fotografie)
cooph.com
Na serveru COOPH vyšlo video fotografa Raye Demskiho s „ultimativními tipy pro fotografování na cestách“. Navzdory poměrně krátké stopáži necelých 3 minut je nabité opravdu šikovnými mixem rad, které jistě uplatníte na příští cestě a které vám mohou pomoci pořídit lepší fotky. Asi nejunikátnější tip, který jsem v poslední době zaznamenal, je pořízení „leteckých“ fotografií pomocí GoPro vyhozeného do výšky – jak Ray ve videu předvádí, opravdu tak mohou vzniknout zajímavé záběry.
Low key portréty zvířat (portrét, zvířata)
petapixel.com
Častým pocitem (nejen) začínajících fotografů je, že nemohou pořídit tak dobré snímky jako ostatní, protože se nedostanou na ta pravá místa – při focení zvířat třeba do Afriky nebo jiné „správné“ divočiny. Fotograf Boza Ivanovic dokazuje, že s dobrým nápadem, chutí a trpělivostí úplně stačí využít mnohem dostupnější možnosti – jeho portréty zvířat jsou všechny nafocené v zoologických zahradách a díky chytrému využití low key efektu to naprosto není poznat. Dobrý fotograf se pozná mimo jiné také podle toho, jak si poradí s omezenými možnostmi.
Lenstag: boj proti krádežím techniky (technika)
lenstag.com
Lenstag je zajímavá služba, která si klade za cíl bojovat proti krádežím fotografické techniky, respektive pomáhat s jejím nalezením, když už k té neblahé události dojde. Její použití je jednoduché. Nejprve si zaregistrujete své vybavení (mít někde seznam vlastní techniky včetně výrobních čísel je ostatně samo o sobě užitečné), prokážete jeho držení (např. fotografií s čitelným výrobním číslem), a počkáte na schválení. Pokud dojde v budoucnu ke krádeži, službě to nahlásíte a od toho okamžiku kdokoliv, kdo jí využije k ověření nákupu z druhé ruky, může zjistit, že kupuje vaší ukradenou věc. V případě fotoaparátů jsou pak navíc aktivně vyhledávány jimi pořízené a na internetu zveřejněné fotografie. Obojí může vést k odhalení zloděje a návratu vaší techniky zpět. Samozřejmě to předpokládá, že službu bude při nákupech využívat pro ověření co nejvíce lidí a proto je dobré o ní šířit povědomí. A pokud byste se snad báli svěřit Lenstagu informace o své technice, vězte, že jí využívají i dvě největší americké půjčovny BorrowLenses a LensRentals.